روشهای طلایی درس خواندن
 
دبیرستان ولیعصر(عج) میبد
آموزشی واطلاع رسانی
 
 
یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:2 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

روش‌های یادگیری موثر:

به منظور بهبود فرآیند یادگیری ،روش‌های متعددی بیان شده‌اند. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این روش‌ها به طور اجمالی به بررسی دو روش مؤثر به نام‌های روش پس ختام و مردر می‌پردازیم.

روش پس ختام:

این روش شامل ۶ مرحله وكلمه‌ی پس ختام از حروف اول این مراحل تشكیل شده كه عبارتند از :

۱-پیش خوانی:

به معنای اجمالی به منظور دریافت كلیات موضوع و سازمان‌دهی كلی مطلب است. در این روش، خواننده قبل از خواندن دقیق، كل مطلب را مرور و بررسی می‌كند.

۲- سؤال كردن:

برای هر قسمت از كتاب یا هر فصلی كه مطالعه می‌شود ،می‌توان پرسش‌هائی مطرح كرد و با مطالعه‌ی بیشتر به آن ها پاسخ داد. سؤال ها را با كلمات چگونه، چه كسی، چرا، چه چیز وغیره باید مطرح كرد.

۳ـ خواندن:

در این مرحله، كل متن یا كتاب مطالعه می‌شود و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داده می‌شود. سرعت خواندن باید با سادگی یا پیچیدگی متن تناسب داشته باشد.

۴ـ تفكر:

اندیشیدن در مورد موضوع مطالعه به آن معنا می‌دهد و به یاد سپاری آن كمك می‌كند. به منظور یادگیری بهتر مطالب، از پیش آموخته شده ارتباط داده، نكات اصلی وفرعی را شناسایی كرده وبه یكدیگر پیوند داده و تناقضات موجود در متن را حل كرد. با توجه به آن چه كه گفته شد، مهم‌ترین اصل زیربنای تفكر در جریان مطالعه، بسط معنایی است. یعنی شاخ و برگ دادن به مطالب آموخته شده و ایجاد ارتباط بین آنها و آموخته‌های قبلی كه می‌تواند به یاد سپاری مطالب كمك كند.

۵ـ از حفظ گفتن:

پس از مطالعه هر قسمت، باید مطالب آن توسط خواننده به زبان ساده بازگو شود. این بازگویی مطالب، معلوم می‌كند كه كدام قسمت‌ها به خوبی یاد گرفته نشده و باید مجدداُ مطالعه شود.

۶ـ مرور كردن:

پس از اتمام مطالعه یك كتاب یا مطالب درسی به منظور جلوگیری از فراموشی مطالب باید كل مطلب مرور شود. بهترین راه مرور كردن این است كه بدون مراجعه به متن اصلی به پرسش های مطرح شده پاسخ داده شود. در صورتی كه خواندن متن، نتواند به پرسش ها پاسخ دهد، لازم است به متن اصلی مراجعه كرده و مجدداُ اقدام به مطالعه قسمت فراموش شده نمایید. پژوهش های مختلفی كه در رابطه با تاثیر روش پس ختام در افزایش پیشرفت تحصیلی و بالا بردن كیفیت یادگیری دانش آموزان و دانشجویان انجام شده نشان داده اند كه این روش تاثیر زیادی دارد.

روش مردر:

یكی از روش‌های مطالعه برای یادگیری، روش مردر نام دارد. مراحل این روش عبارتند از:

۱ـ حال وهوا:

منظور این است كه برای مطالعه باید سر حال وآماده یادگیری باشید. به این منظور سعی كنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه كرده و افكار مثبت را جانشین افكار منفی و شك تردیدهای بیهوده سازید.

۲ـ درك و فهم:

در این مرحله بكوشید تا آنجا كه ممكن است، مطالبی را كه می‌خوانید به طور عمیق درك كنید. از میزان درك خود آگاه باشید و مطالبی را كه خوب نفهمیده‌اید، با علامت سؤال مشخص كنید.

۳ـ یادآوری:

آنچه را كه در هر مرحله خوانده و فهمیده اید، به یاد آورید.در این مرحله با استفاده از تخیل، تفسیر و تحلیل مطالب به یادگیری مطلب كمك كنید.

۴ـكشف و هضم:

در این مرحله مطالبی كه در مراحل قبل نفهمیده‌اید، مراجعه كرده و به یادگیری آنها و كشف ارتباط بین مطالب با یكدیگر بپردازید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده‌تر تجزیه كنید و برای فهم آنها از معلمان، اساتید ومنابع معتبر كمك بگیرید.

۵ـ بسط و گسترش:

مطالبی را كه می‌خوانید به آن چه كه قبلا‏ٌ  آموخته‌اید، ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهید و سؤال‌هایی نظیر این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

ـ اگر به نویسنده‌ی مطلب دسترسی داشتید، از او چه سؤال‌هایی می‌پرسیدید؟
ـ چگونه می‌توانید آنچه را كه آموخته‌اید، برای دیگران قابل فهم سازید؟
ـ چگونه می‌توانید از اطلاعاتی كه كسب كرده‌اید، در عمل استفاده كنید؟

۶ـ مرور وپاسخ دادن:

مرور مطالب آموخته شده و پاسخ دادن به سؤال‌های طرح شده به منظور رفع ابهامات و اشكالات احتمالی، یكی از مهم‌ترین مراحل در تمام روش‌های یادگیری است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبیرستان ولیعصر(عج) میبد و آدرس dabirestanvalieasremeybod.L XB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 189
بازدید کل : 73052
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1