دبیرستان ولیعصر(عج) میبد
آموزشی واطلاع رسانی
 
 
چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:0 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

مقدمه

نوجوانی دوره خاصی از زندگی است که از لحاظ وی‍‍ژگیها و شرایطی که دارد که متمایز از سایر مراحل بوده و مورد توجه متخصصان رشد و روان شناسی رشد می‌باشد. در این دوره سنی ، نوجوان وی‍‍ژگیهایی پیدا می‌کند که لزوم توجه و اعمال شیوه‌های برخورد مناسب را الزامی می‌سازد و از آنجایی که تحمل این شرایط و وی‍‍ژگیهای آن برای نوجوان نیز توام با مشکلاتی است عدم آگاهی اطرافیان و بویژه والدین و مربیان با شیوه برخورد با آنها می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

یکی از این ویژگیهای مهم تمایل نوجوان به کسب استقلال است نوجوان تمایل دارد تواناییها و نیرویهای خود را به معرض نمایش بگذارد و قدرت و توانایی خود را به اطرافیان ثابت کند. می‌خواهد یکه و تنها عمل کند و تا جایی که می‌تواند به اطرافیان و بوی‍ژه والدین خود تکیه نکند. استقلال طلبی زمینه اولیه ورود او به اجتماع را فراهم می‌سازد و او را برای
پذیرش مسئولیتهای اجتماعی آماده می‌کند. هر چند جهت‌گیری ناصحیح آن توام با مسائل و مشکلاتی برای او و اطرافیان خواهد بود.

استقلال طلبی نوجوان در خانواده

تا قبل از اینکه فرد به دوره نوجوانی پا بگذارد و خود را به عنوان یک فرد بزرگتر و نه یک کودک احساس کند والدین برای او جایگاه ویژه‌ای دارند. او یاد گرفته در کارها و زندگی خود به آنها تکیه کند چون آنها را قوی و قدرتمند می‌داند. افرادی که می‌توانند کارهای مهم را به تنهایی انجام دهند، قادر به انجام خیلی از کارها هستند که او قادر نیست و بطور کلی در کودکی فرد والدین خود به همه کار توان احساس می‌کند و در سایه آنها و با تکیه بر آنها فعالیتهای خود را انجام می‌دهد. کم کم با ورود به دوره نوجوانی طرز فکر و برداشت نوجوان نسبت به والدین تغییر می‌یابد.

او دیگر کمتر تمایل دارد فعالیتهایش را در حضور خانواده انجام دهد. بیشتر گرایش به حضور در
گروه همسالان دارد و می‌خواهد استقلال خود را از خانواده هم به خانواده ، هم به خود و هم به همسالانش ثابت کند. بنابراین از هر گونه فعالیتی که او را وابسته به خانواده نشان می‌دهد دوری می‌کند. از نظر او خانواده باید روی توانایی و قدرت او حساب کنند و به او اعتماد داشته باشند چرا که او دیگر بزرگتر شده است و می‌خواهد خودش مسئولیت زندگی‌اش را به عهده بگیرد.

در این راستا خانواده با مشکلاتی چون سرباز زدن نوجوان از خواسته‌های آنها ، مخالفت ورزیدن با افکار و تمایلات آنها و اصرار در انجام فعالیتهای دلخواه خود مواجه هستند. بر این اساس نوجوان در این دوره سنی و بنا به وی‍ژگی استقلال طلبی می‌خواهد شغلی داشته باشد و حتی از لحاظ مالی نیز خود به تامین کننده نیازهایش باشد. در برخی فرهنگها و جوامع ممکن است نوجوان دست به اقداماتی چون ایجاد زندگی مستقل از خانواده اقدام کند. در این میان گروه همسالان نیز نقش مهمی دارند.

استقلال طلبی نوجوان در مدرسه

وی‍ژگی استقلال طلبی نوجوان در مدرسه نیز نمود پیدا می‌کند. در آنجا نوجوان قصد دارد استقلال خود را به معرفی نمایش بگذارد می‌خواهد هم به همسالان و هم به اولیا مدرسه بقبولاند که او دیگر بزرگ شده و خودش می‌داند چکار می‌کند. بر این اساس اولیاء مدرسه نیز با مشکلاتی با دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه مواجه هستند. کارکنان این مدارش باید آشنایی لازم را با وی‍ژگیهای نوجوانی داشته باشند و از مقابله و مخالفت و سرکوبی این ویژگیها خوددداری کنند.

ایجاد سد و مانع در راه ارضا سالم این ویژگی معمولا نوجوان را به عناد جویی ، سرخود بودن و یا احساس فقدان عدم
اعتماد به نفس می‌کشاند. اولیاء مدرسه نمادی از والدین برای نوجوان هستند و به این صورت نوجوان احساس خود را نسبت به خانواده به اولیاء مدرسه منتقل می‌کند. استقلال طلبی نوجوان ممکن است به تشکیل گروههایی در مدرسه و همسالان بینجامد که با هدف مشترک ابراز استقلال طلبی هدایت می‌شود. معمولا نوجوانی که احساس استقلال طلبی بیشتری همراه با قدرت رهبری داراست هدایت گروه را به عهده می‌گیرد.

شیوه‌های برخورد با استقلال طلبی نوجوانان

در مرحله اول باید آشنایی کامل با ویژگیهای این دوران پیدا کرد و نمودهای عملی آن را در نوجوان مشخص کرد. هر چند اساس فعالیتهای مبتنی بر استقلال طلبی در نوجوانان مشترک است اما نمودهای عملی آن ممکن است قدری متفاوت از یکدیگر باشد. بر این اساس و با شناخت کافی از نیازهای نوجوان و با پذیرش این خصوصیت در نوجوان و بها دادن به آن مسیر این ویژگی را در جهت مناسب هدایت کرد.

می‌توان از این ویژگی برای اهداف مفید در خانواده و مدرسه استفاده کرد. مثل اعطاء مسئولیتهای خاص در خانواده و مدرسه به نوجوان و کنترل غیر مستقیم فعالیتهای او. در هر حال از مخالفت و تلاش در جهت خفه و خاموش نمودن این ویژگی باید خوددداری کرد. چنین رفتارهایی نوجوان را در ابراز و اثبات استقلال طلبی‌اش جزئی‌تر خواهد ساخت و یا به احساس عدم اعتماد به نفس او خواهد انجامید.



سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:7 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

     

 16 مهارت صحبت در جمع

در زندگي همه ما مواقعي وجود دارد که بايد در حضور چند نفر راجع به مساله‌‌اي صحبت کنيم. ممکن است اين صحبت در جلسه يا کنفرانسي باشد که رسميت داشته باشد و ممکن هم هست که در يک جمع خانوادگي يا در محيط کار بخواهيم براي دوستان يا همکارانمان صحبت کنيم. اگر مهارت‌هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم، قطعاً روند کار با موفقيت بيشتري انجام مي‌شود و به نتايج بهتري مي‌رسيم.
يکي از مباحث مهمي‌که اکثر صاحب نظران درباره آن اتفاق نظر دارند، مقدمه‌اي است که ما براي گفتار خود انتخاب مي‌کنيم. برخي مي‌گويند اصل مطلب مهم است و مقدمه تأثير چنداني در روابط ندارد، در صورتي که اگر مقدمه جالب و دلنشين نباشد، دنبال کردن بقيه صحبت از جانب شنوندگان چندان قطعي نيست.
پس سعي کنيد صحبت خود را هميشه با يک مقدمه آغاز کنيد و سپس به اصل بحث بپردازيد.


4 نکته درباره مقدمه‌چيني


بسياري افراد حتي در دوران تحصيل و براي نوشتن انشاء نيز براي پرداختن به مقدمه دچار مشکل مي‌شوند. با توجه به نکات زير حداقل از اصول کلي مقدمه آگاه خواهند شد:
- مقدمه بايد مختصر باشد، اما در عين حال هدف از بيان آن را مشخص کند تا شنونده بداند که قرار است به چه موضوعي پرداخته شود.
- مقدمه نبايد تنها اطلاعات خاصي را به شنونده منتقل کند، بلکه بايد شنونده را جذب کند و براي پيگيري کلام انگيزه لازم را در او به وجود آورد.
- مطالب بيان شده بايد مرتبط با يکديگر باشند، نه‌اين که در مقدمه به نکاتي پرداخته شود که در آخر بحث، هيچ نتيجه‌اي از آنها گرفته نشود.
- در نهايت با نوع کلام خود سعي کنيد ارتباطي ميان خود و شنونده‌ايجاد کنيد که موج مثبتي ايجاد شود و فضاي دلنشين و مطلوبي به بحث شما بدهد.


12 نکته درباره جان کلام


و اما در پرداختن به مطالب اصلي کلام، پس از مقدمه، نکات زير را در نظر داشته باشيد:
- از کلمات قابل درک و با معني استفاده کنيد.
- القاب، عناوين و اصطلاحات فوق تخصصي، کمکي به درک بهتر موضوع نمي‌کند. البته هنگام نياز بايد به آنها اشاره کرد. اما موضوع اصلي نبايد تحت الشعاع اين مساله‌ قرار گيرد، زيرا شنونده خسته مي‌شود.
- براي پرداختن به موضوع، در صورت امکان مي‌توانيد از داستان‌هاي کوتاه، ضرب المثل‌ها و اطلاعات جالب ديگر براي حمايت از موضوع اصلي استفاده کنيد و بر جذابيت کلام و درک بهتر آن بيفزاييد.
- سعي کنيد حتماً از موضوع مورد نظر به اندازه کافي اطلاع و آگاهي داشته باشيد تا با تسلط کامل درباره آن صحبت کنيد.
- به ياد داشته باشيد هرچه بيشتر مطالعه کنيد، بيشتر خواهيد دانست و هرچه بيشتر بدانيد و بياموزيد، به جاهاي بهتري مي‌رسيد.
- وقتي از جنبه‌هاي گوناگون يک مساله‌ آگاه باشيد، با اعتماد به نفس بيشتري راجع به آن صحبت مي‌کنيد و اين حس مثبت خود را به شنونده نيز منتقل خواهيد کرد.
- با اشاره به ارزش و اهميت موضوع، علت انتخاب خود را در پرداختن به آن بيان کنيد و در صورت لزوم جزيياتي که مرتبط با مساله‌ باشند را نيز تشريح کنيد.
- ديگران را در بحث خود وارد کنيد و از نظرات آنها نيز مطلع شويد، چرا که اگر تا انتهاي بحث پيش برويد، امکان دارد نقاط کور و مبهمي‌براي شنوندگان ايجاد شده باشد و آنها فرصت ابراز عقيده يا سؤال در آن موارد را نداشته باشند.
- هرگز فکر نکنيد سکوت حضار دقيقاً به معناي تأييد و همراهي با گفته‌هاي شماست. حتي اگر سکوتي نيز حکمفرما شد، سعي کنيد با طرح برخي سؤالات در ارتباط با موضوع آنها را به شرکت در بحث تشويق کنيد.
- از مکث‌هاي طولاني و توپوق زدن جدا بپرهيزيد؛ زيرا اين گونه موارد نه تنها حاکي از عدم تسلط و آگاهي کافي شما نسبت به موضوع است، بلکه هماهنگي و ارتباط ميان موارد را از ميان مي‌برد و در ضمن موجب حواس پرتي شنوندگان و خارج شدن رشته گفتار از دست شما مي‌شود؛ البته‌اين کار نياز به تمرين دارد، اما ضروري و ممکن است.
- توجه داشته باشيد حتي عامي‌ترين مردم نيز قادر به درک ميزان توانايي شما در بيان، کلام و نحوه گفتار هستند. مردم هميشه به خود افراد توجه دارند نه به مدرک و درجه تحصيلي شان. پس اگر عالي ترين مدارک تحصيلي را نيز داشته باشيد، اما در انتقال مفاهيم و مقاصد مورد نظر خود ناتوان باشيد، موفقيتي کسب نخواهيد کرد.
- موارد فوق، نکاتي ساده اما مهم را به شما يادآوري مي‌کنند که با وجود ساده بودن نياز به تمرين و صرف وقت دارند که ما اميدواريم شما نيز با رعايت آنها در زندگي اجتماعي و کارهاي خود، به موفقيت‌هاي روزافزون دست يابيد.

 

 



یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:11 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان جزئیات حذف مردودی از اول دبیرستان گفت: اصلاحیه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف بی‌عدالتی در پایه‌های تحصیلی از امسال اجرا می‌شود.
 

فارس: ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به جزئیات حذف مردودی از اول دبیرستان اشاره کرد و اظهار داشت: یک بی‌عدالتی و تبعیض در گذشته وجود داشته است که با اصلاحیه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش این بی‌عدالتی و تفاوت از بین رفت.

وی در خصوص این بی عدالتی گفت: در نظام فعلی یک دوره چهار ساله متوسطه تعریف شده بود و سه آیین‌نامه متفاوت برای هرکدام وجود داشت؛ به عنوان مثال دوره پیش‌دانشگاهی ترمی و سه سال اول سالی ـ‌ واحدی بود.

سحرخیز با بیان اینکه مگر می‌شود در یک مدرسه‌ای یک بام و چند هوا باشد؟، اضافه کرد: در نخستین قدم، وضعیت دوره پیش‌دانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی ـ واحدی تغییر یافت.

وی به نکته بعدی اشاره کرد و افزود: در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی ـ واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی وجود دارد از یک قاعده تبعیت می‌کند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی ـ واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.

* دانش‌آموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول اصلاحیه جدید می شوند


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا باید درس دانش‌آموز در سال دوم و سوم دبیرستان، ارزش مستقل داشته باشد و در سال اول اینگونه نباشد؟، گفت: در سال دوم دبیرستان، وقتی دانش‌آموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم می‌گذراند و نیازی نیست که تمام دروسی که در سال دوم قبول شده است را بگذراند و در نهایت تا زمانی که دانش‌آموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمی‌تواند دیپلم بگیرد، اما برای دانش‌آموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: اگر مسئله بر سر دروس پیش‌نیاز بود چرا در سال‌های بعد بحث پیش‌نیاز رشته ها رعایت نشده است و اگر مطرح شود که موضوع انتخاب رشته است و اینکه دانش‌آموز در سال اول دبیرستان رشته‌اش را مشخص می‌کند، باز هم پاسخ این است که انتخاب رشته ضوابط و آیین‌نامه‌ای دارد.

سحرخیز افزود: به عنوان مثال کسی که بخواهد به رشته ریاضی برود، باید در درس‌هایی نمره بیاورد که در اصلاحیه جدید شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع به قوت باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمی‌کنیم بلکه به رشته دیگری می‌رود.

وی با بیان اینکه به ضوابط و شرایط انتخاب رشته دست نزدیم، بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش این اصلاحیه را به اتفاق آراء تصویب کرد و به آموزش و پرورش نیز ابلاغ شد و از امسال هم اجرایی می‌شود؛ دانش‌آموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول این اصلاحیه خواهند شد.

* عواقب تربیتی مردودی دانش آموزان سال اول متوسطه

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دانش‌آموزانی که در حال حاضر در سال اول متوسطه تحصیل می‌کنند، در دروسی نمره نیاورند، می‌توانند به سال دوم بروند و مسلماً تا تمام واحدهای درسی را نگذرانند، دیپلم نخواهند گرفت.

وی به عواقب تربیتی که آیین‌نامه قبلی با مردودی دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد، اشاره کرد و افزود: در سابق اگر دانش‌آموز در همه دروس نمره می‌آورد اما در دو یا سه درس نمره نمی آورد، در کارنامه‌اش مُهر مردودی می‌خورد.

سحرخیز اضافه کرد: اصولاً اگر دانش‌آموز در سال بعد در همان مدرسه، سال اول دبیرستان را می‌خواند، مورد تحقیر دوستان قرار می گرفت و مجبور بود تمام درس‌هایی را که نمره‌های خوبی گرفته بود را نیز بگذراند؛ در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که آیا وقتی باید دانش‌آموز تمام درس‌ها را دوباره بگذراند، روحیه و انگیزه دارد؟

وی ادامه داد: اگر این دانش‌آموز به دلایلی که ذکر شد، نمی‌خواست در مدارس روزانه درس بخواند، باید به مدارس شبانه یا بزرگسال می‌رفت که در آنجا افراد با رده‌های سنی متفاوت حضور داشتند؛ به عنوان مثال یک فرد شاغل یا فرد چند سال ترک‌تحصیل‌کرده در آنجا درس می‌خواند و این دانش‌آموز وقتی در این شرایط قرار می‌گرفت، از نظر تربیتی چه می‌شد؟ و چه مشکلاتی پیش می‌آمد؟ این بود که بسیاری از رفتارهای پرخطر در کمین این دانش‌آموز بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: اگر این دانش‌آموز سال اول دبیرستان را در دوره شبانه یا بزرگسال قبول می‌شد و دوباره به دوره روزانه باز می‌گشت، با کوله‌باری از تجربیات بدی که اندوخته بود به دوره روزانه آمده بود و ممکن بود دانش‌آموزان دیگر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

سحرخیز به طرح سؤال دیگری پرداخت و افزود: آیا تحقیقات میدانی صورت گرفته است که چند درصد از دانش‌آموزان مردودی ترک تحصیل می‌کنند؟

وی با تأکید بر اینکه اصلاحیه جدید از سال جاری در تمام مدارس اجرا خواهد شد، گفت: با اجرای این اصلاحیه، اثربخشی و کیفیت آموزش بالا خواهد رفت و اثر تربیتی مثبتی را نیز به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه رقابت را نیز تشدید می‌کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش افزود: در اصلاحیه جدید راه انتخاب رشته را نبستیم و به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی که به خاطر افتادن در درس ریاضی مجبور شده است به رشته دیگری برود، می‌تواند در سال‌های بعد با گذراندن دوباره این درس تغییر رشته بدهد زیرا نظام آموزشی از چنان انعطافی برخوردار است که مشکل تغییر رشته وجود ندارد.

منبع:برگرفته از پرتال آموزش وپرورش



یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

ویژگیهایی که یک شخص را موفق میکند:

 

خواستن

تعهد

مسئولیت پذیری

سخت کوشی

منش (ارزشها وعقاید)

عقاید مثبت

قدرت استقامت

با افتخار کار کردن

 علاقه به  یاد گرفتن

بیش از آنچه از شما می خواهند انجام دهید.

 


 

نکات  مهم برای موفق شدن :   

تلاش وکوشش

شانس با کسی یاراست  که به فکر خودش باشد.

کسی شانس می آورد که استحقاقش را دارد.

برای دیگران کارهایی انجام دهید که دیگران نمی توانند جواب آن را چه با پو.ل وچه با محبت بدهند.

بخشیدن وتعریف کردن را بیاموزید.

مسئولیت پذیر باشید.

ترسها را از خود دور کنید.

نادانسته ها را بیاموزید. صبور ومهربان باشید.

 


  

دلالیل شکست وعدم پیشرفت فرد: 

خطر نکردن

فقدان استقامت

لذت طلبی آنی

اولویت بندی نداشتن

جستجوی میانبرها(راههای کوتاه)

خودخواهی وطمع

نداشتن اعتماد راسخ

ترس

درس نگرفتن از اشتباهات گذشته

ناتوانی در استفاده از هوش

نداشتن نظم و انظباط

عزت نفس پایین

نداشتن هدف

نداشتن جرات

نداشتن علاقه




یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:5 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

پنج راه ساده برای افزایش هوش

 

 

1- تماشای تلویزیون را به حداقل برسانید .

 

 

2- ورزش کنید.

 

 

3- کتابهای چالش انگیز بخوانید.چون باعث تقویت حافظه می شود.

 

 

4-زود به رختخواب بروید و زود از خواب بیدار شوید.هیچ چیز به اندازه کم خوابی تمرکز را سخت نمیکند.

 

5- زمانی رابرای بررسی بازتاب اعمال خود در نظر بگیرید .چون زندگیما بیشتر مشوش وگیج کننده است.وخود ما هم در تب و تاب هستیم تمرکز ما در این حال  دشوار می شود.

 





یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:2 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

روش‌های یادگیری موثر:

به منظور بهبود فرآیند یادگیری ،روش‌های متعددی بیان شده‌اند. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این روش‌ها به طور اجمالی به بررسی دو روش مؤثر به نام‌های روش پس ختام و مردر می‌پردازیم.

روش پس ختام:

این روش شامل ۶ مرحله وكلمه‌ی پس ختام از حروف اول این مراحل تشكیل شده كه عبارتند از :

۱-پیش خوانی:

به معنای اجمالی به منظور دریافت كلیات موضوع و سازمان‌دهی كلی مطلب است. در این روش، خواننده قبل از خواندن دقیق، كل مطلب را مرور و بررسی می‌كند.

۲- سؤال كردن:

برای هر قسمت از كتاب یا هر فصلی كه مطالعه می‌شود ،می‌توان پرسش‌هائی مطرح كرد و با مطالعه‌ی بیشتر به آن ها پاسخ داد. سؤال ها را با كلمات چگونه، چه كسی، چرا، چه چیز وغیره باید مطرح كرد.

۳ـ خواندن:

در این مرحله، كل متن یا كتاب مطالعه می‌شود و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داده می‌شود. سرعت خواندن باید با سادگی یا پیچیدگی متن تناسب داشته باشد.

۴ـ تفكر:

اندیشیدن در مورد موضوع مطالعه به آن معنا می‌دهد و به یاد سپاری آن كمك می‌كند. به منظور یادگیری بهتر مطالب، از پیش آموخته شده ارتباط داده، نكات اصلی وفرعی را شناسایی كرده وبه یكدیگر پیوند داده و تناقضات موجود در متن را حل كرد. با توجه به آن چه كه گفته شد، مهم‌ترین اصل زیربنای تفكر در جریان مطالعه، بسط معنایی است. یعنی شاخ و برگ دادن به مطالب آموخته شده و ایجاد ارتباط بین آنها و آموخته‌های قبلی كه می‌تواند به یاد سپاری مطالب كمك كند.

۵ـ از حفظ گفتن:

پس از مطالعه هر قسمت، باید مطالب آن توسط خواننده به زبان ساده بازگو شود. این بازگویی مطالب، معلوم می‌كند كه كدام قسمت‌ها به خوبی یاد گرفته نشده و باید مجدداُ مطالعه شود.

۶ـ مرور كردن:

پس از اتمام مطالعه یك كتاب یا مطالب درسی به منظور جلوگیری از فراموشی مطالب باید كل مطلب مرور شود. بهترین راه مرور كردن این است كه بدون مراجعه به متن اصلی به پرسش های مطرح شده پاسخ داده شود. در صورتی كه خواندن متن، نتواند به پرسش ها پاسخ دهد، لازم است به متن اصلی مراجعه كرده و مجدداُ اقدام به مطالعه قسمت فراموش شده نمایید. پژوهش های مختلفی كه در رابطه با تاثیر روش پس ختام در افزایش پیشرفت تحصیلی و بالا بردن كیفیت یادگیری دانش آموزان و دانشجویان انجام شده نشان داده اند كه این روش تاثیر زیادی دارد.

روش مردر:

یكی از روش‌های مطالعه برای یادگیری، روش مردر نام دارد. مراحل این روش عبارتند از:

۱ـ حال وهوا:

منظور این است كه برای مطالعه باید سر حال وآماده یادگیری باشید. به این منظور سعی كنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه كرده و افكار مثبت را جانشین افكار منفی و شك تردیدهای بیهوده سازید.

۲ـ درك و فهم:

در این مرحله بكوشید تا آنجا كه ممكن است، مطالبی را كه می‌خوانید به طور عمیق درك كنید. از میزان درك خود آگاه باشید و مطالبی را كه خوب نفهمیده‌اید، با علامت سؤال مشخص كنید.

۳ـ یادآوری:

آنچه را كه در هر مرحله خوانده و فهمیده اید، به یاد آورید.در این مرحله با استفاده از تخیل، تفسیر و تحلیل مطالب به یادگیری مطلب كمك كنید.

۴ـكشف و هضم:

در این مرحله مطالبی كه در مراحل قبل نفهمیده‌اید، مراجعه كرده و به یادگیری آنها و كشف ارتباط بین مطالب با یكدیگر بپردازید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده‌تر تجزیه كنید و برای فهم آنها از معلمان، اساتید ومنابع معتبر كمك بگیرید.

۵ـ بسط و گسترش:

مطالبی را كه می‌خوانید به آن چه كه قبلا‏ٌ  آموخته‌اید، ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهید و سؤال‌هایی نظیر این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

ـ اگر به نویسنده‌ی مطلب دسترسی داشتید، از او چه سؤال‌هایی می‌پرسیدید؟
ـ چگونه می‌توانید آنچه را كه آموخته‌اید، برای دیگران قابل فهم سازید؟
ـ چگونه می‌توانید از اطلاعاتی كه كسب كرده‌اید، در عمل استفاده كنید؟

۶ـ مرور وپاسخ دادن:

مرور مطالب آموخته شده و پاسخ دادن به سؤال‌های طرح شده به منظور رفع ابهامات و اشكالات احتمالی، یكی از مهم‌ترین مراحل در تمام روش‌های یادگیری است.



 

لطفا" به ادامه مطلب مراجعه فرمایید



ادامه مطلب ...


یک شنبه 3 ارديبهشت 1386برچسب:, :: 17:36 ::  نويسنده : علیرضازارع(مشاور)

 

لطفا" به ادامه مطلب بروید.

 



ادامه مطلب ...


درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دبیرستان ولیعصر(عج) میبد و آدرس dabirestanvalieasremeybod.L XB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 73028
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

Alternative content